Identificarea si definirea centrelor de cost si profit
In Synapsa se pot defini o serie de elemente care sa asigure oglindirea cat mai exacta a structurii reale a firmei, avand in vedere marea diversitate a structurilor posibile.
Care sunt aceste elemente? Citeste aici: Organizarea firmei in contextul digitalizarii.
Pentru a face posibila analiza activitatii pe centre, structura firmei in aplicatie poate fi realizata in doua moduri:
1. centre interioare - definite in cadrul firmei
2. centre definite CA FIRME si ulterior CONSOLIDATE in FIRMA-MAMA
Cum alegem intre aceste doua modele?
Centre interioare
Alegem aceasta formula daca dorim ca analiza pe centre sa mearga pana la identificarea si repartizarea CHELTUIELILOR SI VENITURILOR.
In acest fel, pe fiecare centru se pot realiza analize de genul:
- Structura cheltuielilor
- Structura veniturilor
- Evolutia cheltuielilor in decursul anului - de exemplu, evolutia cheltuielilor cu combustibilii
- Profit si pierdere pe luna, an sau orice perioada
Alte exemple de analize repartizate pe centre:
- Ponderea veniturilor realizate pe un centru, pe categorii de produse comercializate
- Ponderea cheltuielilor cu materii prime aprovizionate, pe categorii
- grafice comparative de venituri pe centre ( de exemplu, vanzari pe magazine diferite)
- grafic comparativ de evolutie de venituri versus cheltuieli pe un centru.
Centre-firme consolidate
Daca centrele sunt foarte mari, atunci poate exista necesitatea ca TOATE tranzactiile firmei sa fie direct repartizate pe aceste centre.
Aceasta repartizare toate fi atat de exacta incat sa mearga pana la balanta de verificare si bilant pe fiecare centru.
In acest caz, incusiv relatiile intre centre sunt inregistrate in contabilitate ca diverse decontari intre subunitati.
In cazul acesta, centrele-firme pot avea la randul lor alte subcentre interioare ca in cazul 1.
Consolidarea
In primul caz nu este necesara consolidarea, intrucat baza de date este unitara si orice tranzactie, desi poate fi repartizata pe un centru, apartine companiei unice.
In acest caz, balanta firmei este mereu la zi, in orice moment.
In cazul centrelor-firme, ele lucreaza pe baze de date distincte. In Synapsa, consolidarea acestora se realizeaza in regim intermitent, fie programat la anumite intervale de timp,
fie la comanda utilizatorului.
Dupa consolidare, datele firmei-mama sunt complete si perfect sincronizate.
Astfel, prin procesul de consolidare:
- partenerii comerciali sunt identificati si uniti dupa codurile fiscale sau identificatori interni
- facturile si platile sunt imperecheate
- toate situatiile contabile din cele doua sau mai multe centre sunt unificate respectand regulile contabile.
Grafice si tabele de analiza
Pentru a exploata baza de date creata astfel pe baza tranzactiilor curente operate in firma, deja repartizate pe centre,
se pot folosi zecile de rapoarte standard din program, ce au si formule de filtrare cumulative complexe, dar usor de utilizat.
Formule de analiza mai sofisticate pot fi definite interactiv in aplicatiile Indicatori si
Rapoarte si apoi lansate in executie ca rapoarte operative zilnice sau periodice.